Followers

Friday, July 2, 2010

photo retouch :: potraiture


potrait retouching method

cara saya adalah seperti berikut

1) select muka area, kalau perlu, tangan skali atau apa saja kulit terdedah.. selection tools kegemaran saya ialah masking je,
2) unselect details seperti mata, kening, hidung, mulut, garis garis tangan (kalau kedut2 nak reduce tapayah unselect)
(magazine melayu biasanya agak tergopoh gapah dalam hal ini, saya selalu menjumpai kening licin.. tanpa bulu)
3) feather kan selection, supaya border antara selected dan unselected area adalah kurang jelas.
4) masa untuk gebu! guna kan selective gaussian blur sesedap rasa. jangan terlampau gebu sehingga nampak artifak. try n error supaya jadi just nice
5) colour adjustment pun sesuai juga pada masa sekarang. focus kepada hue-saturation.. semakin putih, semakin gembira perempuan didalam gamba!
6) kesan kesan spot yang obvious dipadam menggunakan clone tool

agak agak keadaan kulit dah sedap mate memandang, teruskan kepada yang seterusnya, gigi!

7) dan mata putih! langkah pertama,unselect all terlebih dahulu.
8) buat selection baharu menggunakan tool yang lebih precise seperti lasso. select gigi (sahaja! bukan gusi atau bibir) dan mata putih (sahaja! bukan bulu mata atau hitam mata)
9) menggunakan hue-saturation konsep sekali lagi. reducekan saturation sehingga putih bersinar!


tips.. always work on duplicated layer. kalau terlampau, boleh reduce opacity aje, nak undo ke nak double lagi ke lebih senang

antara hasil percubaan saya

Click here to enlarge
http://www.flickr.com/photos/noreena/4290716010/

saya harap dapat sedikit sebanyak membantu walaupun tidak disertakan dengan screenshot

perisian yang saya gunakan dalam kehidupan seharian untuk tugas sebegini ialah GIMP on my ubuntu

saya pun masih belajar harap dapat ditegur kalau ada kekurangan Click here to enlarge
happy editing!


p/s: original post adalah hasil perkongsian saya di salah satu local photography forum terkemuka

No comments:

Post a Comment