Followers

Saturday, December 22, 2012

tersalah cakap terlajak perahu

aku kalau diajak bersembang, fuhhh kalau kena dengan orangnya, memang boleh sampai sudah. segala benda boleh cerita. macam mak nenek juga sikit sikit.

kadang kadang, kita rasa best betul bercerita. sehingga boleh terdetik rasa bangga, riak, takkabbur, ujub. hina betul. dah seronok sangat bercerita. padahal kalau diikutkan, tiada niat sedemikian pun.

kadang kadang aku terlepas cakap dan hati aku terabai mempunyai sifat keji macamtu kan, terus pulak dapat balasan. Subhanallah.

contohnya aku tengah cerita aku hampir sesat haritu dekat estate, sekali aku lalu lagi jalan estate tak sampai sejam kemudian, aku sesat lagi. orang aku yang dekat belakang gigih call aku cakap salah jalan. paham paham la kawasan estate mana ada phone line coverage sangat padahal.

jadi semua tu berlaku dengan cepat dan tangkas. macam reminder untuk aku. aku ada silap cakap ke tadi?

biasa aku masuk hutan selalu orang cakap orang tua tua cakap, mulut kena jaga. harimau kena panggil maybank, pacat kena panggil cik cat. tapi time aku masuk hutan dengan orang bukan melayu selamba je "ok kalau nasib kita baik nanti kita dapat jumpa babi hutan/babi liar" siap mengharap lagi untuk berjumpa okayyyy~~. jadi aku pun macam, ahhh takpayah nak berbahasa bahasa sangat, kalau dah babi tu, babi je la nama dia. 

ni aku pergi kerja pun boleh jadi kes sebegini juga, memang tak tercapai akalku juga sikit sikit.

tapi sikit sikit aku mula realize. mulut kena kasi jaga dulu, maka hati pun akan turut terjaga. kalau hati jahat jugak tak sebut kat mulut tu another story la kot. at least, make a point to berfikir sejenak, sebelum cakap apa apa. mudah mudahan kalau belum cakap tu, sempat la lagi istighfar. 

reminder kat diri sendiri je ni. ye la aku tak kerja pun masuk hutan, kerja pun masuk hutan. eh, macam la kat bandar takde pantang larang. malaikat kiri kanan tu taklari kemana, ada je duk tulis tu haaaa~

cuma thrill dekat bandar dengan dalam hutan tu ada la kelainannya sikit..

2 comments:

  1. I love what you guyѕ аrе uρ too.
    Such clеver worκ and сoverаge! Кeep uр the gгeat wοrκs
    guyѕ Ӏ've included you guys to my blogroll.

    Feel free to visit my web-site; pikavippi
    my web page: pikavippi

    ReplyDelete
  2. Everyоne loves what уοu guуs tend to be up tοo.

    Thіs kinԁ of clеνer wοгk
    and covеrage! Keep up thе awеsοmе works
    guyѕ I've included you guys to my personal blogroll.

    My website; fxs
    My weblog ;

    ReplyDelete