Followers

Sunday, December 2, 2012

pinjam meminjam amalan biasa

ok la aku brief dulu background story so kalian akan ada more accurate of an imagination terhadap cerita aku hari ini.

aku kan kerja dekat tempat yang sangat besar. 4000 acres in total. aku antara orang pertama yang bertapak kat situ. disamping aku ada beberapa kampeni lain lagi yang giat menjalankan kerja kerja pembangunan bandar ni. dibawah aku pun ada jugak beberapa kampeni yang buatkan kerja aku. subkon laa. 6 building aku tengah buat, ada lebih kurang 10 subcon aku ada.

ok ingat point penting disini, secara term kerja aku, setiap kampeni ni dipanggil kontraktor la. banyak jenis kontraktor ni, bergantung kepada selera masing masing la. macam aku banyak buat infrastructure works; menyediakan keperluan asas macam jalan, air, api, saluran air taik, longkang semua. dan juga bangunan; kilang dan rumah la biasanya. selera biasa biasa je.

kawasan yang yang besar ni pulak, selalu berlaku kehilangan. selamba depan site banyak kedai besi buruk. selamba selamba tu jugak lori besi buruk ni masuk cari barang.

pulak tu aku punya bangunan yang aku buat tu dekat pula dengan jalan access masuk. masak la masak.

walaupun setelah banyak sangat barang hilang, life must go on. terpaksa sewa barang baru. satu machine untuk compact tanah.

ginila ghope eh. compaction machine.


kedai hantar sebelah tengahari, jadi sebelah petang sebelum balik, kemas kemas la barang kan. sekali boleh pulak machine tu takboleh hidup. penat aku nengok subkon aku ni cuba start, namun gagal. so aku cakap gantung la guna backhoe tu. ele sopan, panggil JCB je padahal.

JCB. amboii takdela macam ni sekali posing ambil gambar. camwhore kau JCB

more accurate visual. lebih merah dan lebih lecak ye tanah yang kami bergelumang setiap hari. 

aku: gantung la angkat. macam ni takboleh start sampai sudah laaa

subkon: JCB takde rantai tali ape nak gantung. takpela abang carik tali ape boleh pakai

aku: ini memang JCB sewa takde sekali sewa rantai?
(biasanya memang ada sekali kot mana mana JCB ke lori ke)

JCB: ini takde pintu ni takboleh simpan hilang nanti.

ada la tali sikit kat tepi tepi tu.

subkon: bersatu kita teguh! 
*sambil ikat tali tu dekat machine tadi*

*boleh pulak sekeping tali tu belum apa apa dah putus*

aku pandang sekeliling.. hmm kat depan sana ada 2 JCB lagi. orang lay cable punya. 

"haa cuba abang pegi sana pinjam tengok diorang ada tak"

*takde respon*

"ada kot tu dah la baru berkilat lagi JCB dia"

*takde respon*

"..."

"ini macam mana abang nak simpan ni machine dah la baru sewa. nanti tak boleh tidor malam lah ni nak hidupkan pun tak boleh"

"saya gi sana jap la tengok. kalau takde carik kat tangki air sana memang ada. cuma jauh sikitla"

"haa cuba eena tengok pinjamkan"

"ok"

JCB pun sempat jugak mencelah "diorang pun takde pintu jugak tu"

ape apela.. aku pun dengan takkenal tah sapa sapa nye tu bermodalkan senyuman, comot comot macam biasa, tawakkal je la.

keluar kereta, sengih sengih sikit, tanya. ada je. ape pesen tali nak. banyak pulak tu. hahha. barang saya satu tan je, tali kecik je pun ok.

so aku pinjam, angkat barang, pulang balik. senang je kan.

tapi aku tetap tak paham apasal subkon aku tadi takde respon aku suggest pegi pinjam sana. lepastu siap express kerisauan takot barang hilang lagi tu, dengan siap kata takboleh tidur malamnya. deep sungguh.

susah memang la susah jaga projek multimillion ni.
yela dulu first projek aku tak sampai half a million kot.
tapi lagi susah handle manusia.
tau tau je la perangai aku pun bukan nak elok sangat.

No comments:

Post a Comment