Followers

Wednesday, January 19, 2011

apsal semua ni terjadi

contohnya perangai kemas bilik.

katakan aku kemas bilik.
satu hari, semuanya cantik tersusun.
dua hari, cun semua pun teratur. cuma jacket tu dah start terlepek atas kotak tripod yg aku atur secara memanjang ditepi dinding. ala semalam keluar jap pegi beli burger dekat simpang tepi surau.
hujung minggu katakan aku keluar.
dua hari.
mestilah aku sibuk kemas bag malam sebelumnya, kan?
sebelum melangkah keluar dengan bag di bahu, aku tolaaakkkk barang barang rapat kedinding. supaya nampak banyak sikit permukaan lantai. baru nampak macam kemas sikit.
bila balik rumah balik. dengan plastik baju kotor sangat, baju dah pakai, baju belum pakai, dan segala isinya, aku keluarkan dari bag.
tidur dulu. letih ni!
katakan lepastu lama aku tak pergi bermusafir kemana mana.
aku kemas bilik lagi.
semuanya kemas teratur sehingga tiga hari menyusul pergi, bantal dah mula mendampigi laptop entah pasal apa ia rasa ia adalah sekeping bantal untuk armrest sekarang.
apa masalahnya sekarang kalau aku kemas bilik paling kerap pun 2 minggu sekali?


contohnya perangai basuh baju.

katakan aku ada baju sebanyak 10 pasang.
apa masalahnya kalau aku do the laundry sekali setiap 2 minggu?
katakan je la kan.
jadi sekarang sebenarnya berapa bilangan baju aku?
dan berapa kerap aku membuat proses pembersihan besar besaran?

dua dua contoh terbabit ialah perkara yang takkan pernah habis.
buat hari hari ke, buat sebulan sekali ke, same aje, kan?

payah kalau dah pesen punctual ni.
dulu dulu masa duk asrama dulu aku basuh baju sekolah tengahari sabtu.
ok aje malam dah boleh iron esok ahad steady aje assembly dekat Dewan Ibnu Khaldun tu!

No comments:

Post a Comment