Followers

Monday, June 28, 2010

nak salam ke tak

semalam saya telah ditegur oleh seorang gadis
'hukumnya harus'

ia bermula apabila seorang lelaki non muslim, foreigner, whom later i learnt to be somebody in the organization, thanked us, all the volunteer and shake hands. gadis tersebut menyambut salam berkenaan manakala bila tiba turn saya, saya membuat gesture biasa (i.e.: tapak tangan dirapatkan dan diletakkan di posisi dada. ala macam gaya sebut 'sawadeekapp' tu dan senyum) dan dia faham bahawasanya saya memilih untuk tidak menyalami dia.

saya senyum kepada gadis itu setelah dia berkata sedimikian. dilihatkan dari pakaian, bertudung lebih proper dari saya, memakai arm socks, dan kelihatan lebih sopan orangnya dari saya. dia meneruskan
'harus hukumnya, untuk menjaga air muka orang lain'
'harus. then, harus~ tak salah kalau saya pilih untuk tidak, kan'
dan dia terus memberi microexpression yang saya masih tidak patut bersawadikapp sebentar tadi. saya masih senyum sahaja. bukan masa yang baik untuk saya melontarkan isi hati dan fikiran masa ni. ngantuk ngan letih plus kenyang pulak tu!

so here goes my reply.

1) harus hukumnya?

sebelum saya menulis, saya ada google around and as expected, saya ada jumpa that kind of explaination, harus untuk menjaga air muka tp must be very careful upon application. hah macam  poisonuos medication gitu. tak kurang juga yang mempertahankan hukum asal; haram bersentuhan sesama bukan muhrim dan diberikan pula tips untuk say no dengan sopan. (cara sawadeekapp saya tu rasanya tengok dalam muvi kot)

dan sepanjang saya berguru dengan ustaz dan ustazah dan berbackgroundkan sekolah agama buat beberapa tahun, takde pulak macam tu yang diajar dalam kelas. jadi saya tend to ikut apa yang diajar kan. hukum kot. bukan boleh buat main2 pakai ikot pakcik gugel aje. dulu dulu pun waktu masih bersekolah,  ada yang bagi excuse, takpe, anggap macam ayah aje. padahal nak hilangkan rasa berdosa je tu~ saya pun tak pernah salam ayah kandung saya oi!

2) nak jaga air muka orang lain

now yang ni kena serious. air muka, maruah, mnde2 yang priceless dan takde maruah-o-meter ni. jaga air muka orang itu? kamanla, we talk about this in 2010, bukan zaman jahiliah yang mana sangat sikit orang pernah dengar word islam itself. so kalau satu gadis yang bertudung yang nampak macam muslimah, dan bersalam pula dengan bukan muhrim, adakah masih nampak macam muslimah? now, whose maruah we are actually talking about, here?

so far, saya dah beberapa kali encounter keadaan macam ni dan trust me, orang lain ialah boleh memahami. sebab adanya orang yang letak hukum harus cani lah yang bagi orang non muslim ni confuse nak hulur salam ke tak dekat org islam lain jantina ni. kalau kita tolak salam tu leklok,sopan santun, niat pun elok, insyaAllah takdenye orang tu nak pukul atau merajuk. itu dinamakan mutual respect. kate masyarakat majmuk~ ade tempat boleh tolerate tapi tak semua lah kan.

3) memang melayu biasanya cani,

suka sangat please orang lain. dan suka sangat amalkan apa yang sounds right dalam culture rather than apa yang letih2 belajar dekat ustaz ustazah tu semua. samalah macam quoting ridiculous amalam macam 'gatal tangan lah sapa nak bagi aku duit ni'. kalau aku stret cakap khurafat  nanti mesti aku kne balik sebab aku macam melayu yang seharusnya faham dan pleased untuk dengar quote2 cam tu. khurafat tu dosa besar tak perasan ke oi?


disclaimer:
saya juga bukanlah muslimah yang perfect. ada juga masa yang saya bersentuhan bersalaman berpelukan dengan bukan muhrim sama ada sedang bertudung atau tidak. earlier that fine morning, i just congratulate one marathon finisher by shaking his sweaty hands after taking a proud picture of himself. saya takde anggap dia ayah saya atau air muka air peluh apa yang nak dijaga. i am just happy for him. dan itu ialah salah disisi undang undang agama.

4 comments:

  1. kalo ngan bukan muhrim aku idle jer. kalo da hulur salam jer r kot. mungkin sebab fobia gler sebab few years back zaman aku rajin menghulur salam ada sorang ni menolak secara tak sehalus ko

    ReplyDelete
  2. more importantly bg aku, eye contact ngan senyum.
    ahh kalo sesame pompuan salam tak tengok each other in the eyes with a sincere smile pon tagune gak..
    sangat sangat rude n memang sangat terasa jiwa sensitif aku neh. auww~~

    ReplyDelete
  3. aku sokong tindakan kau eena. tapi dalam sokong2 tu kadang2 aku goyah gak. *sigh*

    ReplyDelete