Followers

Wednesday, September 2, 2009

merdeka diri dan sistem operasi

ouh.. dah 2 sept..
salam merdeka :D

erti merdeka bagi saya?
berbuka trip yang panjang.. terima kasih kawan-kawan
sunset n berbuka @ teluk muroh lumut- mayang @ umah arep - refreshment @ old town setiawan - supper @ mekdi - sukaria @ playground lumut waterfront - menonton karok contest @ lumut bistro seblah playground.
balik kebilik diserikan ngan sahur yg ditapau..

selain tu? haa.. saya meninggalkan bilik petang tu sedang pc saya sedang running on liveCD and installing. ya, sedang format dgn ertikata lain. tapi at the same time bleh guna lappy macam biasa.

dan saya merdeka dari program & aplikasi komputer dengan menggunakan yang percuma saja~! dan juga bes! merdekalah juga laptop saya dari penyeksaan task yang heavy :D

so cam biase.. lepas fresh install, kne ulang balik proses memasang dan mengemaskini ni..
jadi disini saya cuba senaraikan apa yang saya ada dan saya rasa perlu sentiasa ada untuk menambahkan konviensi computer saya supaya menjadi lebih bernilai dr seketul.. computer biasa..

goes by category lah ye..

OS: Ubuntu 9.04, Jaunty J..

Aplications> Accessories
  • Avant Window Navigator - ni actually Mac-like punye.. so skang bottom panel da buang ganti ni.. lagi chantekk~ :D
  • Gnome-Do - (penyelamat time rosak2 aritu) some sort of application launcher.. type saje huruf2 n result die kuar ape2 yang related either filename or application name. besenye takde gune sangat.. tapi kalo nak search pakai ni senang aa.. laju pun laju..
  • screenlets - aksesori desktop. aku tak rase perlu sbb most of the time aku bukak windows besar2, xde mase nak tgk desktop kosong.. tapi menarek gak laa kdg2.. macam google gadget/ yahoo widget..
  • starDict - dictionary.. blom main2 lagi tapi macam byk bahasa je yg ade
  • VirtualBox OSE - another pc.. xp ftw~ blom penah gune, tgk ah lu mane bes as compared to VM
Applications > Education
  • Marble - cam google map. tapi reso not that detail la.. cukup lah wat esaimen.. ofline summore~ nak carik direction pun senang, tayah intenet lagi~
  • tuxpaint - wakaka.. sungguh kiut! simple paint apps busan2 nak dgr suare binatang bleh gak main
Application > Games
  • kubrick - rubik! macam2 size yg ade.. ade pattern2 siap.. nt leh blaja

apa dia? sikit? haaahhh~~
ni tambahan saje selain yang ade dalam basic package :) malas ah nak list sume..

baru 3 sub-kategori.. sabar ya.. lenkali akan menyusul lagi yang seterusnya :)
contohnye, graphic, ape photo editing/ managing sofwer kegemaran saya , networking tools saya, security, n yang paling penting, eycandy ah kot.. dan selebihnya :D

tungguuu~~~

4 comments:

  1. wooo~ paham ayat2 yg kat atas tu je..
    ayat2 yg kat bawah tu..cm tapaham! lol

    ReplyDelete
  2. foss ftw~
    maaf kak uena.. da plan nak wat full malay tp fail gak.. nt ade mase n idea tacap2 aa sket >__<

    ReplyDelete
  3. kau belatih la taip melayu baku. ha ha ha.

    ReplyDelete