Followers

Friday, August 21, 2009

rejab syaaban ramadhan syawal

selamat datang ramadhan..
maaf zahir dan batin rakan2..

sebenarnya, niat pertama post kali ini adalah untuk meminta maaf semata-mata.. semoga dengan itu, kita semua dikurniakan dada yang lapang supaya jauh dari perasaan hitam dengki marah dendam yg setentunya menjadi kemenangan buat syaitan yg direjam.

pasti, dalam tempoh persahabatan kita, ada kekurangan diri saya yang menimbulkan rasa kurang senang dihati rakan2.. saya memohon maaf. semoga dalam keberkatan ramadhan yg mendatang bakal membaik pulih budi pekerti saya dan seluruh umat islam amnya.

sempena bulan yg mulia ini.. saya ingin berkongsi satu idea dari satu majalah kewangan tidak lama dahulu. ia menganjurkan bahawa kita seharusnya sentiasa memikirkan bagaimana kita dapat mmberi kesenangan kepada orang lain, membantu orang lain, bagaimana dapatkah kita adalah satu faedah kepada orang sekeliling kita.

apa yang sering berlaku, kita mengambil kesempatan diatas kelebihan seseorang itu barulah mahu bersahabat dan sebagainya. memanglah salah namun kelihatan lebih realistik. mungkin dizaman ini tidak terlintas bahawa perasaan kasih terhadap saudara yang lain adalah mulia.

dan ingatlah, setiap kebaikan akan dibalas dgn kebaikan jua. kalau hari ini kita berbuat baik dengan orang, usah berharap untuk orang itu membalasnya, sebaliknya, Pencipta kita lah yang akan mengatur segalanya memudhakna urusan kita dengan cara yang mungkin tidak kita pernah terfikir sekalipun.

semalam saya menonton satu filem melayu, pensil tajuknya. satu babak yg berkesn dimana si nenek menasihati cucunya yang kurang upaya. lebih kurang begini bunyinya:
'kalau org tak suka kita, tak sayang kita, hina kita, jangan marah orang tu. jgn benci org tu
sayaang sama dia.. tak perlu nak marah dia
sebab diri kita sapa punya? diri mereka sapa punya?
dekat Dia sahaja yg layak kita mengadu,
tadah tangan dan doa, semoga orang2 yg harini buat tak elok kat aku, Kau bersihkan hatinya, mudah-mudahan nanti dorg pun sayang sama kita
kalau tak pun, tak ape.. apa-apa pun, kembalilah padaNya'
Subhanallah.. orang yang kurang upaya hatinya pun lebih mulia sbb banyak bersabar..

akhir kata.. selamat beribadah.. semoga yang rongak itu tertampal, yang bengkok itu kembali lurus.. tidaklupa juga.. selamat hari jumaat :D

7 comments:

  1. jum mkn byak2 sblom stat pose ni..hahaha..

    ReplyDelete
  2. diyana: salam ramadhan, too

    wani: wahahha, bulan pose pun leh makan byk2, laaaagi byk makanan~

    aalim: selamat sahur, pose, terawih :D

    ReplyDelete
  3. selamat berpuasa juga. awak buat salah ngan saya sebab sampai sekarang saya tak tahu siapa di sebalik nama penjelajah jujur ni. cepat mintak maaf. hehe.

    ReplyDelete
  4. hai abang amin.. saye eena.. (cane bleh x kenal neh)
    hahaha

    ReplyDelete
  5. maaf, lupe nk letak word maaf..
    so here it goes, maaf abg amin :D

    ReplyDelete