Followers

Thursday, September 8, 2011

project life cycle

aku tau walaupun aku cuba bercerita, tapi most of the time aku cuba mengeneralkan cerita aku supaya jadi less obvious and hasilnya, aku macam bebel kosong je kat blog ni. haha sian ramai ramai datang nak baca baca tapi pulang dengan hati kosong post aku xinformatif.

meh cite job scope aku so far, shall we?

aku keje ngan kampeni construction. kalo dalam hierarki, kire main contractor la. (maincon). tapi kadang kadang ade je jadi subcon kepada maincon lain. tengok projek la, depends.
tugas utama aku ialah liaise dengan client, berusaha untuk memastikan kami dapat dengan deliver dengan baik, dan juga right on time. lepastu jugak, liaise dengan subcontractor (subcon). kena make sure diorang dapat berkerja sehingga siap.

ok kita cerita pasal project lifecycle la lagi senang.. sekali sekala buat revision OCM ape salahnye. UTP pun musim finale kot skang~

1. tendering - biasanya kita akan dapat tahu ada tender baru, samaada invitation to bid ke memang open tender ke. maknanya kita kena isik la particulars kampeni kite dan issue berkaitan, dan juga berdasarkan drawing dan BQ (bill of quantities). kite quote tu biasanya ikot market trend la. kalo item yang da ade regular subcon ke selalu kita kerja sama, kasik die quote la part2 part tersebut.. biasanya bos bos je yang tau rate ni. aku buta buitan. kadang kadang gak, melibatkan site visit dan tender briefing session untuk membantu konrekter memberi quotation yang baik.

2. tunggu sehingga dapat letter of award - penantian dengan penuh pengharapan lah ni kira. kalo agak ko nampak projek best je, lokasi agak best sikit, doala banyak banyak projek tu dapat, dan ko yang akan kene handle projek berkenaan.

3. construction period - proses ni didahulukan dengan site posession dulu. tender dah award tapi kadang kadang owner belum dapat mimpi lagi nak execute katmana projek tu. kadang kadang owner ubah fikiran tamau buatla hapela. benda benda essential yang perlu sentiasa dikepit dikala perlu ialah construction drawing dan BQ tadi. kalo dua menda ni die da spell out secara jelas terang dan nyata, less hassle maka inysaAllah lancar la projek berjalan.kadang kadang ada missing info, so kita kenalah work on the solution. nak paling senang mintak je sama consultant/arkitek projek. tapi kadang kadang kita pun boleh propose mengikut kesesuaian dan kesedapan kita.
dari segi documentation plak, haa kena jaga. hari hari mau buat site diary, kena note down kerja apa jalan, berapa manpower, machine2 yang ada kerja, hujan berapa jam apa semua. cukup bulan, kena buat progress report pulak. kena evaluate kerja kita dah banyak mana, letak gambo, tengok on track the terbabas ke. penting, nak kena kasi tally dengan progress claim. pembayaran yang dibuat berdasarkan completed works dan juga material on site.
kalau dengan subcon pulak, mereka claim la dengan kita kerja da buat mau gaji mau gajii.. jadi tugas seorang site engineer mithali, untuk mengissuekan payment certificate untuk mereka juga. less hassle sebenarnya tapi jaga jaga, orang baru cam aku ni orang suka aje nak kencing. hati hati! kadang kadang yang aku taktau bila, QS yang dekt ofis pun jadi mithali gak tolong buatkan. so bila aku handle beberapa projek serentak, takdela aku kena buat semua benda tu sorang diri selalu. teamwork sangat pentng disini ye rakan rakan pembaca. agak takboleh tu, buat muka miserable, pastu trus trang je ye takdapat nak siapkan. (jangan ikot la perangai tu)

4. completion. dah siap, robohkan site office dan bergerak untuk next projek. aha senang? sebelum boleh declare complete ke tak complete, kita kena buat testing n commisioning. kalau kat refinery dulu time time macam ni aku cukop banyak belajar, tapi sana panggil precommissioning test. ataupun site acceptance test. mana mana item yang tak berapa nak kena tu depa taruk la dalam punchlist. pastu die boleh grade tahap cruciality of the punchlisted item tu. kalo x rectify takboleh handover, ataupun bolehje comission dulu lepasni baru repair.

sekian saja pelajaran hari ini.. ngantuk bak. kaki lenguh lak tu. bai!

No comments:

Post a Comment